Maak je eigen sewing organiser

Na het maken van het naalden mapje (gratis patroon) wilde ik nog meer handige dingen maken voor in mijn naaikamer.

Zo ga ik regelmatig op naaidate en neem ik mijn naaimachine en alle bijbehorende spullen mee naar vriendinnen om gezellig een dagje samen achter de naaimachine te kruipen.
Ik gooi dan altijd mijn spullen in mijn tas en deze moet ik dan opzoeken als ik daar ben. Alles ligt onderin en is verschoven tijdens het vervoeren. Het is dus een partij graven naar de juiste materialen.

Als ik thuis ben wil ik het liefst alles bij de hand hebben en ook als ik ergens naar toe ga. Daarom kwam ik op het idee om een organiser te maken die ik thuis kan gebruiken, maar ook gelijk bij de hand heb als ik weg ga.

Ik heb al eens meerdere organisers voorbij zien komen, maar niet allemaal even handig. Ik verzon daarom mijn eigen organiser en maakte er mijn eigen vakken en handigheidjes op en aan.

Waar moest hij aan voldoen? Hij moest een prullenbakje hebben. Vakjes om mijn spullen in op te bergen, maar ook een speldenkussentje voor als ik mijn kussen weer eens op mijn kniptafel heb laten liggen.
Al naaiend is mijn organiser tot stand gekomen en ga jullie meenemen in het proces.

Benodigdheden:
* katoen (0.85cm)
* fiberfill (49x55cm)
* schaar
* lineaal
* naaimachine
* biasband
* doorzichtig plastic (te koop bij action als doorzichtig tafelkleed)
* (optioneel) 2 ritsen a 15cm
* ritsvoetje
* klittenband
* kussenvulling
* jeans naaimachine naald 80
* (optioneel) teflon naaivoetje (link)
* (optioneel) snijmat met rolmes en quilt lineaal

Knip 2 lappen van 49x55cm van katoen. Deze zijn voor de bovenkant en de onderkant van de organiser.
Voor het prullenbakje knip je heb je nodig:
* 4x vierkant van 14x14cm katoen
* 6x rechthoek van 7x14cm katoen

Voor het spelden kussentje heb je 2 vierkanten nodig van 10x10cm en een reepje stof om hem te bevestigen aan de organiser.

Knip van het doorzichtig plastic:
*1 vierkant van 14x14cm
*2 rechthoeken van 16x14cm
*1 rechthoek van 9x14cm
Nu heb je alle delen voorgeknipt!

Nu gaan we beginnen met het in elkaar zetten van de vakjes. Je begint met het doorzichtig plastic vierkantje van 14x14cm en zet aan de bovenkant de rits vast met de naaimachine.
(ik merkte dat het plastic nogal plakt aan het naaivoetje dus vandaar dat ik een teflon naaivoetje aan raad en zet (als mogelijk) de druk van de naaivoet iets lager)

Als je de rits aan de bovenkant heb bevestigd dan werk je de rechterkant af met een bias bandje (zie foto)


Leg dit vakje aan de kant. Je kan nu verder met het 2e vakje.
Naai de rits aan de bovenkant van het 9x14cm doorzichtige plastic en werk deze rits aan de bovenkant gelijk af met een bias bandje.
Naai daarachter het doorzichtige plastic deel van 16x14cm. Er ontstaat dan een klein vakje en daarachter een groot vak ( zie foto)

Werk ook deze aan de rechter zijkant af met een biasbandje.
Ook dit deel kan je nu wegleggen.

Nu ga je verder aan het laatste vakje. Hier naai je alleen aan de rechterkant een biasbandje.
Je kan ze nu vast spelden op je grote lap katoen. De lange zijde is de onderkant

Je kan nu aan de bovenkant een biasbandje naaien om alle vakjes met elkaar te verbinden.

Zoals je ziet heb ik de delen nog niet vast genaaid. Dat doe ik pas als ik de bovenkant van het biasband heb afgewerkt.

Naai nu de vakken dicht. Van het eerste vak naai je ook de bovenkant dicht!! Deze heeft natuurlijk een rits en kan je met de rits open maken.

Nu gaan we het prullenbakje in elkaar zetten.
De vierkanten katoen die je hebt geknipt van 14x14cm zijn de voor/achterkant en de zijkant zijn de rechthoeken van 7x14cm
Je houd dan nog 2 rechthoeken over van 7c14cm. Die zijn voor de onderkant van het prullenbakje.
Begin met het in elkaar naaien van de 4 zijkanten en elkaar en daarna de onderkant. Je hebt nu 2 bakjes.

Naai nu op het buitenste bakje 1 deel van de klittenband. (zie foto)

Dit heb ik ongeveer 2 cm van de bovenkant af gedaan.
Als je dat gedaan hebt kun je het binnenste bakje in de buitenste doen. Je vouwt aan de bovenkant ongeveer 1 cm zoom naar binnen en naait hem aan de buitenkant aan elkaar vast.
Naai daarna naast je vakjes het 2e deel van het klittenband op de juiste plek.

Leg nu het geknipte vierkant van 49x55cm op zijn kop op tafel. Leg daarop het fiberfill en daarop je katoen met de genaaide vakjes erop. Speld deze goed op elkaar.
Deze ga je nu aan de bovenkant doorstikken met de naaimachine tot aan de vakjes.

Ik heb een quilt liniaal gebruikt, zodat ik goed 45 graden lijnen kon tekenen met een tussenruimte van 5cm.
Je bent hierin natuurlijk vrij om te kiezen hoe je hem zelf door quilt. Wil je dit doen met een BSR of verzin je eigen motief.

Nu kan je rondom de biasband vast zetten en werk je de organiser netjes af.

Hier kan je ook goed zien dat ik het eerste vakje aan de bovenkant heb dicht genaaid en met vakjes van 5x5cm heb door gequilt.

Als laatste heb ik het speldenkussentje genaaid.
Ik heb het vierkantje van 10x10cm dicht genaaid met aan de bovenkant een opening voor het vullen van het kussentje.

Ik heb het kussentje gevuld met kussen vulling. Dit heb ik gewoon uit een oud kussen gehaald.
Vouw nu het laatste rechthoekige lapje dubbel en naai deze vast. Keer deze daarna om.
Stop deze met 1 deel in het kussentje en naai het kussentje dicht. (zie foto)

Deze naai je als laatste met de hand op je vakje.

Je bepaald hoeveel biasband je nodig hebt om deze om je handvat te doen van je naaimachine.
Alle naaimachines hebben namelijk verschillende handvaten.
Die van mij zit meer aan de zijkant, terwijl hij bij andere naaimachines soms over de gehele breedte van de naaimachine heen gaat. Die moet je dus zelf bepalen.

Die van mij zit redelijk aan de zijkant. Ik wil namelijk dat de mat recht op mijn naaimachine hangt als ik hem meeneem.

Je kan je organiser nu vullen met alle dingen die je graag bij de hand wilt hebben tijdens het naaien.

Bij mij zit er een tornmesje, rijggaren, schaar, meetlint, spelden, ect in.

Ik hoop dat ik jullie weer op leuke ideeën heb gebracht. Het is een onwijs leuk project om te maken.
Uiteraard kan je de maten van je mat zelf bepalen. De maten die ik gebruikt heb die heb ik afgestemd op mijn naaimachine. Deze is natuurlijk ook te gebruiken voor je eigen naaimachine.

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag