Naaien met een zwaard naald

Pas geleden ben ik begonnen bij mijn nieuwe baan. Ik heb altijd in de verkoop gewerkt. Van kleding tot het verkopen van meubels. Echter wilde ik toch meer de kant op gaan van mijn hobby en ben ik terecht gekomen in een naaimachine winkel.

HOE LEUK IS DAT!!!!

Ik stond versteld van hoe weinig ik toch eigenlijk weet van een naaimachine en leerde al snel heel veel belangrijke dingen.
Daarbij kan ik op werk mijn collega’s leren over het maken van kleding en andere leuke accessoires en leer ik van hun alles over de naaimachine.

Zo kwam ik al snel in contact met een zwaard naald. Ik had echt werkelijk geen idee wat ik zag! Wat een onwijze aparte naald. Het is een naald met een soort vleugeltjes. Hierdoor word hij soms ook wel wing naald of ajour naald genoemd.

zwaard naald 120/19

Op werk was ik aan het borduren geweest en daar besloten wij een jeans jasje van te maken. Dit kon ik volgens mijn collega heel mooi doorstikken met een zwaard naald. (hier later meer over)

Ik vond het zo interessant dat ik zelf een naald wilde aanschaffen. Echter mocht ik deze naald even mee naar huis nemen om te experimenteren

De naald zette ik op mijn BERNINA 830 en ging op zoek naar steken. Dit ging alleen helemaal de verkeerde kant op.
De stof trok aan alle kanten samen en het zag er totaal niet uit als op de voorkant van het naalden pakje.

Ik kwam er achter dat ik de stof moest verstevigen! Weer wat geleerd.

Ik verstevigde de stof met Filmoplast. Dit gebruik ik normaal voor borduren en is een hele fijne versteviging voor stoffen.

Daarna ben ik opnieuw begonnen met naaien.

Voor deze steek heb ik steek nummer 711 gebruikt op mijn BERNINA 830.
Het is mooiste effect krijg je met steken die meer keer door hetzelfde gaatje zijn gehaald.

Echter miste ik nog iets aan het geheel. Daarom naaide ik tussen de sterretjes nog een gewone stiksteek op steeklengte 3.5.
Dit geeft een effect van broderie en dit heb je gewoon zelf gemaakt!

Ik besloot het gelijk te gebruiken in een project.

Voor het project gebruikte ik de mooie broderie op de kraag ( ik heb alleen aan de buitenkant de zwaard naald gebruikt. De binnenkant is gewoon de egale stof. )
Ook gebruikte ik het voor de mouwen van het shirt. Hier heb ik het ook alleen aan de buitenkant gebruikt.

(in eerste instantie wilde ik het ook over het elastiek heen. Kijk hiermee uit. Het witte elastiek zal namelijk door de gaatjes te zien zijn. Dit wilde ik echt niet.)

Zo geef je op een simpele manier een hele gave finishing touch aan je kleding.

  • Ga op je eigen naaimachine op zoek naar een mooie steek en oefen deze eerst op een proeflapje.
  • Controleer of je de steek kan maken met je machine! Doordat het een iets bredere naald is moet je soms de instellingen iets veranderen. (De aller breedste zigzag is dan soms ook niet mogelijk)
  • Wees creatief! Er zijn genoeg steken die je zou kunnen uitproberen. Zoals het sterretje en de stiksteek samen. Of de zigzag die wel op elke naaimachine zit.
  • Dit is een steek die heel leuk zou zijn op een tas, etui, quilt, kussen of zelfs op kleding.
  • Kijk in de handleiding of deze naald ook geschikt is voor jou machine.

Zou je ook een zwaard naald willen aanschaffen. Deze kan je via deze link bestellen.

Ik heb jullie alvast een idee gegeven wat je met deze naald zou kunnen doen. Natuurlijk ben ik super benieuwd naar de creaties die jullie ermee maken.

Mochten jullie meer van mijn projecten willen zien, neem dan vooral een kijkje op mijn Instagram @sewing_fashion_by_steph

3 gedachten over “Naaien met een zwaard naald

Plaats een reactie

Ontwerp een vergelijkbare site met WordPress.com
Aan de slag